Personal tools
You are here: Home   Projekter   Softwareprojekter   Serviceorienteret Infrastruktur (OIOSI)   Forum   OIOUBL   Schematron validering (migreret)
Navigation

Schematron validering (migreret)

Up to OIOUBL

Schematron validering (migreret)

Posted by Christian Lanng at May 02. 2007

Som deltager i pilotprojektet, har vi jo fået tilsendt en kommandolinie schematron-validator. Men hvordan afgør man om valideringen er gået godt?
Jeg har prøvet at køre validateren på en OIOXML-fil, og jeg kan ikke ud fra den dannede rapport (txt-fil) blive klog på om den blev valideret som korrekt (det burde den formodentlig ikke blive).
Nogen der har prøvet det?
Mvh.
Kasper
Allerup EDB

Re: Schematron validering (migreret)

Som forlængelse af mit spørgsmål, er jeg kommet til at tænke på, om ikke det er muligt at kalde Microsofts xml-parser fra et .Net program (sandsynligvis gennem System.Xml klasserne), og her angive schematron xsl-filerne samt den xml-fil der skal valideres, og på den måde integrere valideringen direkte i et .Net program? Her kan man måske også aflæse en returværdi fra parseren, der fortæller om valideringen gik godt?
Er dette en hensigtsmæssig måde at gribe valideringen an på, og kan nogen give mig et fingerpeg om hvor jeg skal starte, for at få det til at fungere? Måse ITST kunne lave en lidt mere uddybende vejledning i de forskellige muligheder for at schematron-validere som en del af sit dokumentflow? OIOSI endpoint må vel i vid udstrækning forventes at skulle gøre dette, så man kunne måske endda indbygge en hjælpeklasse i OIOSI-toolkittet til dette formål?
Mvh. Kasper
Allerup EDB

Re: Schematron validering (migreret)

Hej Kasper

Der bliver support for en xslt-baseret schematronvalidering af ubl dokumenter. Dvs der genereres et xslt ud fra schematronen, som er ækvivalent med denne, og som returnerer en xml-baseret fejlrapport som output.

RASP biblioteket vil inkludere dette som et valgfrit element i protokolstakken. Den genererede fejlrapport gives en objektrepræsentation som sendes op gennem stakken. Alternativt kan det konfigureres sådan, at der returneres en SOAP fault til afsender, hvis valideringen ikke er fejlfri.

> Måse ITST kunne lave en lidt mere uddybende vejledning i
> de forskellige muligheder for at schematron-validere som en
>del af sit dokumentflow? OIOSI endpoint må vel i vid
>udstrækning forventes at skulle gøre dette, så man kunne
>måske endda indbygge en hjælpeklasse i OIOSI-toolkittet til
>dette formål?

Vi er igang med at specificere denne funktionalitet ift næste release. Jeg kan poste flowdiagram m.m. her når det er klart.

mvh Gert